Voormalig moslim bokser Muhammad Ali over minirokjes

maandag 12 maart 2012 op 12:08


Zoals jullie vast al eens hebben gemerkt, ben ik de westerse kijk op het dagelijkse leven een beetje beu. Ik merk steeds vaker dat veel westerse aspecten vaak tegen mijn eigen, ethische opvattingen ingaan. Dit keer een filmpje van Muhammad Ali, die zich uitlaat over minirokjes.


Ik heb natuurlijk al eens eerder een artikel over dit onderwerp geschreven, maar ik vond dat Muhammad Ali zijn standpunt zo krachtig en mooi wist te brengen door middel van zijn voorbeelden en beeldspraak, dat ik jullie dit filmpje niet wilde onthouden.



4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben het niet helemaal met hem eens, maar hij maakt een mooie vergelijking met die kostbaarheden van de aarden en hij heeft zeker een punt.

Leticia zei

Nou ben ik wel nieuwsgierig in welke opzichten je het wel en niet met hem eens bent. Vertel!

Anoniem zei

Mmmm.. deels wel met hem eens, maar ik vind het niet zo leuk hoe hij steeds maar weer zegt MIJN, mijn vrouw als bezit, alsof hij beslist wat zij wel en niet mag. En hoe hij ook over alle Europese mensen praat alsof ze allemaal hetzelfde zijn vind ik ook wel jammer want omgekeerd wordt dat ook veel te vaak onterecht gedaan.. Daarentegen ben ik het wel eens met het feit dat je eigenlijk toch wel min of meer te koop staat als je zo rondloopt, ik vind het gewoon goedkoop en niet mooi. Meiden/vrouwen doen zo belachelijk makkelijk tegenwoordig (zelfde geld ook voor mannen eigenlijk) :(

Lies zei

Ik ben het niet met hem eens. Ik ga akkoord met wat Anoniem zegt, over dat hij steeds herhaalt "MIJN vrouw, mijn bezit" en ook over de manier waarop hij over Europeanen praat. Het komt erg racistisch op mij over. Stel je voor dat een blanke Europeaan een soortgelijk filmpje maakt, maar dan over hoofddoeken. Is het dan nog steeds vrijheid van meningsuiting? Neen, dan is het racisme.

Hij vraagt zich ook af: "Hoe kan ik haar beschermen als zij halfnaakt is en een sadist valt haar aan?" Dit suggereert dat het de vrouw haar schuld is, want ja, zij loopt met haar lichaam te koop. Wel, het is ALTIJD de schuld van de man als hij een vrouw aanvalt. De vrouw mag dan nog naakt rondlopen met een bordje "fuck me", als de vrouw nee zegt, dan is het ook nee. Ik ben vooral onze rape-culture beu. Gelukkig bestaan er nog organisaties als Slutwalk...

Verder: hij valt alle westerse mensen aan, maar ook het Christendom verbiedt uitdagende kledij. Het Christendom is obviously westers, dus dat klopt ook niet...

Ik wil nog even benadrukken dat ik absoluut niet racistisch ben. Ik ben absoluut tegen het niqab-verbod in Frankrijk en Belgie (ben Belg, dus ik weet niet hoe het in Nederland is), want ik vind dat iedereen het recht heeft om te dragen wat hij/zij wil. Maar we moeten elkaar niet veroordelen, we moeten gewoon wat toleranter zijn. Ik begrijp dat het de moslimcultuur is om wat bedekter rond te lopen en ik heb daar ook respect voor. Ik vraag alleen respect terug als ik zin heb om in een korter rokje rond te lopen. Het moet van beide kanten komen.

Een reactie posten