Protestbeweging Occupy

woensdag 2 november 2011 op 14:57


Ik moet bekennen dat ik het hele nieuws rondom de protestbeweging Occupy niet echt intensief heb gevolgd, ondanks dat ik wel vaak op het onderwerp stuitte. Nee, ik heb in de tussentijd dus niet in een grot geleefd. Wél volgde ik in de tussentijd memebase als trouwe fan en daar kwam ik steeds vaker '99%' plaatjes tegen. Oké, what the actual fuck is dit. Ik ben even op onderzoek uitgegaan..


De Occupy-beweging is begonnen in de Verenigde Staten als protest tegen Wall Street, het hart van de Amerikaanse financiële wereld.
We bevinden ons in een tijd van economische crisis en de Occupy-beweging houdt grote financiële instellingen als Wall Street hier mede verantwoordelijk voor. Ze vinden dat ze te hebzuchtig zijn en dat de economische ongelijkheid in Amerika hierdoor steeds groter wordt. Ze komen op voor de 'gewone man', oftewel de 99 procent van het volk. Dit doen ze voornamelijk door het tijdelijk bezetten van veel openbare plekken om daar met onder andere spandoeken te staan.
Inmiddels zijn de Occupy-protesten overgevlogen naar veel meer landen, zo ook Nederland.

Nog steeds niet helemaal helder? Bekijk dan het volgende versimpelde filmpje ter verduidelijking. Let op: de stemmen zijn gigantisch monotoon en daardoor nogal vermoeiend om naar te luisteren.




Er zijn ook mensen die deze beweging als een complot zien en het hele gebeuren rondom Occupy in verband brengen met de NWO (New World Order). Dit staat weer in verband met de Illuminati theorie.
Voor een belichting van dit onderwerp vanuit het complotsperspectief verwijs ik jullie door naar Argusoog, een Nederlandstalige site die, zoals ze naam al zegt, kritisch naar bepaalde onderwerpen kijkt.

Wat ik persoonlijk van deze beweging vind weet ik nog niet, daarvoor heb ik me nog te weinig verdiept. Ik vind dat de boodschap wel erg goed is mits gemeend en dat de uitwerkingen ervan op spandoeken vaak erg origineel is. En oja, ik vind ook nog na een aflevering van PowNed te hebben gezien dat de Occupiërs hier in Nederland wat socialer mogen zijn. Weet die lui hier überhaupt wel waar ze tegen protesteren? Met erg concrete doelen komen ze namelijk niet..



7 opmerkingen:

Heleen zei

Hej, ik zag je blog via girlscene, en hij is echt super leuk!

Ik vind PowNed nou niet echt erg betrouwbaar, gezien ze als voornaamste doel het voor gek zetten van mensen lijken te hebben.

Maar volgens mij heeft Occupy ook niet echt concrete doelen als in 'we moeten dit en dit doen om alles te verbeteren'. Ze willen alleen laten zien dat ze het niet eens zijn met de graaicultuur van de banken en andere zorgwekkende ontwikkelingen in de maatschappij. Tenminste, natuurlijk willen ze dat dit systeem afgeschaft wordt, maar ik denk niet dat dat erin zit :P

Wat bedoel je trouwens met dat ze socialer moeten zijn?

Leticia zei

Dank je wel!

Je hebt gelijk, PowNed is niet echt een betrouwbare bron, wél een vermakelijke, haha! Met dat van socialer doen doelde ik op de PowNed aflevering die ik toen zag, waarin ze handtastelijk en agressief werden naar de journalist. Ik bedoelde dat laatste stukje dan ook een beetje als grap, haha.

Mwoa, ik vind de oorspronkelijke Occupy-beweging van Amerika redelijk concreet, ik heb het gevoel dat dit concept door veel landen is overgenomen omdat ze er op zich ook mee eens zijn, maar that's it. Snap je? Zo komt het in ieder geval op mij over.

Ik vraag me af hoe lang deze beweging eigenlijk nog doorgaat..

Heleen zei

Oh, mooi! :P Ja, ik vind PowNed niet zo heel leuk. Soms is het grappig, maar ik mag die journalisten niet (achja, mij mogen ze vást ook niet).

En ja, ze hebben wel een concrete mening, maar goed, ik denk niet dat ze hun zin krijgen, dan zou de hele wereld omgegooid moeten worden. Al vind ik vooral die Occupy-ers in Amerika echt goeie die-hards die gewoon in de vrieskou kamperen (wel met hulp van doorgewinterde zwerfers). En ik ben ook tegen het graaien van de banken, dus ik ben het wel met ze eens. Ik hoop dus dat ze nog wel even doorgaan, alleen maar al omdat ik wel van idealisten houd :D

Leticia zei

Haha, ja, ik kan me er zeker in vinden waarom sommigen niet van PowNed houden. Ik vind het soms wel grappig, maar ik ben dan soms ook heel flauw ;p

Nee, dat sowieso niet, en áls het dan zou gebeuren dan zou dat natuurlijk jáááren kosten, aangezien extreme veranderingen erg geleidelijk lopen. Verder ben ik het inderdaad ook eens met hun standpunten, mits ze dus gemeend zijn en het niet één of ander gemeen, strategisch spelletje is. Jaa, idealisten zijn nog altijd beter dan de meningloze schapen die de kudde maar volgen, toch?

Heleen zei

Ik denk wel dat ze het menen, tenminste, het gros. Een groot deel van die types vindt het gewoon cool om mee te doen, omdat ze zichzelf alternatief vinden. En dan heb ik het meer over de jongere deelnemers, de "ouderen" menen het sowieso wel volgens mij, al ken ik ze niet persoonlijk, dus kan ik dat niet weten.

Ik vind het trouwens best opvallend dat er veel mensen zonder mening zijn. Ik snap het als iemand zegt: 'Ik heb mijn mening daarover nog niet gevormd.' (alleen maar goed, dan bekijk je het onderwerp tenminste van verschillende kanten), maar 'Ik heb geen mening daarover.' snap ik niet. Dat klinkt zo, tsja, ongeïnteresseerd. Een mening vormen doe je toch automatisch?

Leticia zei

Hmm nee, ik bedoelde het meer vanuit dat complot-perspectief, maar dat kan natuurlijk ook erg vergezocht zijn. Tegenwoordig weet je het nooit ;p

Ach, ergens eens een keer geen mening bij hebben is niet zo erg, soms kun je je namelijk in verschillende kanten vinden, maar als je constant nergens een mening bij hebt, dan lijkt me dat best ernstig ja, haha.

Heleen zei

Ja, maar het met allebei de kanten een beetje eens zijn, vind ik ook een mening :P

Een reactie posten