Weet wat je draagt en uitstraalt!

donderdag 10 november 2011 op 15:20


Panty [pentie] Zelfstandig Naamwoord- dameskledingstuk dat bestaat uit twee doorzichtige nylonkousen aan een broekje.. 'Ja, héhé, dat weet een koe ook.' O ja? Waarom zie ik dan steeds vaker meisjes op straat lopen die het doel van een panty niet lijken te kennen? We lijken een geheel nieuwe kijk op kleding gekregen te hebben, met alle gevolgen van dien..




Door de jaren heen is onze kledingdracht drastisch veranderd. De rokjes zijn in centimeters gekrompen, de truitjes laten steeds meer decolleté zien, shorts komen bijna tot de helft van onze kont..De kledingwinkels helpen hier bovendien nog een extra handje bij, je zou bijna denken dat de kledingfabrikanten willen besparen op stof. Allemaal leuk en aardig, maar zijn we ons wel bewust van de gevolgen?

Het valt me steeds meer op terwijl ik over straat loop: meisjes met een kleding-crisis. Zo wordt een 30 dernier legging steeds vaker aangezien voor een broek en lijken sommigen te denken dat een shirtje prima als jurk door kan gaan, met beginnend zicht op de bilnaad als gevolg. Wat het idee hierachter is, interesseert mij eerlijk gezegd niet eens. Wat mij meer zorgen baart is of we wel bewust zijn van wat we uitstralen, waar de persoonlijke grens ligt en wat voor effect onze kledingstijl kan hebben op het mannelijke brein.

We leven natuurlijk in een heel andere tijd. De tijden waarin jonge meisjes nog stiekem mama's lippenstift opdeden om het vervolgens snel weer weg te vegen, lijkt te zijn verdwenen. We beginnen steeds eerder met tutten en dat tutten neemt niet altijd even subtiele en onschuldige vormen aan. Dertienjarige meisjes die op torenhoge hakken waar je u tegen zegt struimelen, is niks zeldzaams meer. Hebben die meisjes al wel door wat voor indruk en reacties ze teweeg kunnen brengen met hun kledingkeuze? Zijn die meisjes, die net om het hoekje komen kijken, zich ervan bewust dat ze er sexy uitzien en weten ze de betekenis van het woord sexy überhaupt wel?

Kennelijk niet, want ik zie dit soort meisjes vaak nog erg onzeker lopen. Het is duidelijk zichtbaar dat ze zich meestal niet thuis voelen in die kleding. Niet alleen de dertienjarige meisjes, overigens. Ironisch genoeg zie je daarna, naast de groep die juist kickt op het zien schuimbekken van mannen, de groep die zich ergert aan de uitkledende blikken en het gefluit. Meiden, wat voor reacties verwachten jullie dan? Mannen zijn visueel ingesteld. Van mannen verwachten dat ze een halfnaakt, mooi meisje negeren is net als van een uitgehongerde leeuw verwachten dat hij een mals stuk vlees afwijst. Mission impossible dus, of de man in kwestie moet a- of homoseksueel zijn.
Begrijp mij niet verkeerd, ik plaats mannen nu niet in het slachtofferrol en wil van vrouwen geen onderdanige wezens maken: Ik ben niet één van die mensen die alleen maar vind dat de vrouw zich aan de grillen van een man moet aanpassen of iemand die verkrachting de schuld vind van de vrouw, maar we moeten wel de feiten onder ogen zien. Zie het juist vanuit een ander perspectief: misschien schat ik vrouwen in dit opzicht wel iets hoger in dan mannen, misschien zeg ik dit wel voor onze eigen bestwil. Mannen kunnen daarin namelijk niet veranderen, ze kunnen zich misschien beheersen (dat is hun geraden ook!), maar ze kunnen hun natuur niet omgooien.

Het is gewoon zo jammer dat de mate waarin sommige meisjes zichzelf mooi en aantrekkelijk vinden vaak samen lijkt te hangen met de hoeveelheid huid die ze laten zien. Mooi zijn kun je ook met een spijkerbroek en een leuk truitje en sexy hoeft niet trashy te zijn. Oh, en die plamuurlaag is bij de meeste meisjes niet eens nodig. Als je dan perse de aandacht van een man wilt trekken, bedenk je dan eerst wat voor soort aandacht je wilt krijgen. Wil je dat die man je als slechts een stoeipoes ziet (dat kan natuurlijk ook, in dat geval: negeer deze post), of wil je dat hij je als een zelfverzekerde vrouw ziet met respect naar haar eigen lichaam toe?



7 opmerkingen:

Heleen zei

Helemaal mee eens! Weet je wat ik het meest verschrikkelijk vind? Die dramatisch korte hotpants met daaronder visnetpantys.. Uch, sinds wanneer is dat niet meer hoerig, maar normaal? En inderdaad, die plamuurlagen! Ik snap het niet, ik vind bij de meeste meisjes van onze leeftijd 'echte' huid veel mooier. En dan gaan ze zich in de pauze nog bijpoederen ook. Weten ze wel wat ze doen?

Leticia zei

Weet je..Het is voor mij erg dubbel. Enerzijds ben ik heel erg voor kledingvrijheid, maar aan de andere kant vind ik bepaalde dingen gewoon niet meer kunnen. Mijn post komt dan misschien ook een beetje neerbuigend over, maar begrijp mij niet verkeerd: ik zou iemand nooit anders behandelen om zijn of haar kledingstijl.

Maar precies, zulke voorbeelden als die jij nu geeft bedoel ik. We laten niks meer aan de verbeelding over. En inderdaad, soms zie ik meisjes die al zo'n perfecte huid hebben, maar die ze toch onder smeren met 10 tinten te donkere/lichte foundation. Zo zonde..

Heleen zei

Ja, tuurlijk mag iedereen zich kleden naar zijn/haar eigen smaak. Maar ik weet niet, ik heb het idee dat ze zich niet per se zo kleden omdat ze dat willen, maar omdat het moet, omdat het de mode is!

Anoniem zei

Ik snap heel goed wat je bedoelt, en ik vind het goed dat je meisjes hiervoor waarschuwt maar ik denk niet dat de boodschap overkomt bij de desbetreffende personen. Jammer genoeg. Ik snap niet dat mensen denken dat een legging een broek is, en inkijk is niet sexy maar gewoon ordinair. Dat van make-up ben ik het niet helemaal met je eens, ik zie heel veel meiden die hun gezicht dicht plamuren en dan moeilijk doen omdat ze zogenaamd zo'n lelijke huid hebben. Dan denk ik echt hou je mond. Maar ik heb acne en ik vind het mooier als ik wat foundation draag, omdat het anders echt heel erg opvalt. Maar ik ga er van uit dat je dat niet bedoelt haha.

Leticia zei

Weet je, dat denk ik eigenlijk ook, maar het is mijn bedoeling ook niet om die mensen te veranderen. Mijn doel is vooral mijn mening uit te spreken en te hopen dat mensen er even bij stilstaan. Ergens bij stilstaan is genoeg voor mij, want als je ergens bij stil hebt gestaan volgt ooit nog een uitgebreider denkproces erover, haha.

Nee, ik bedoelde ook niet gelijk alle meisjes met make-up hoor haha. Make-up kan mooi zijn en ik kan begrijpen dat sommigen het meer 'nodig' hebben, hoewel ik de meeste meisjes zonder alsnog mooier vind. Ik vind meisjes er dan gelijk 'toegankelijker' uitzien, ik kan het niet uitleggen. Iedereen is gewoon mooi, ongeacht littekens/acne/etc. Het is trouwens sowieso beter om met acne juist GEEN make-up te dragen, anders wordt het een vicieuze cirkel: puistjes --> foundation --> verstopte poriën --> meer puistjes.

Anoniem zei

het komt ook omdat sommige meiden onzeker zijn dus graag aandacht willen van de mannen.
Erg jammer want iedereen is goed van zich zelf!

die mannen zien die meiden als een lust object en vaak niet iemand waar ze verder mee willen dan naar bed..

Meiden wees gewoon jezelf dat is het beste!
Wees blij met jezelf en dan straal je dat ook uit!

Leticia zei

Goed gezegd Anoniem!

Een reactie posten